Termín
|
Téma /PROGRAM/ setkání CKP
|
Expert
|
25.1.2017
|
,,SEZNÁMENÍ
S PROJEKTEM“, navázání
spolupráce, vzájemné předávání zkušeností v oblasti čtenářské
pregramotnosti.
Program:
·
Jak bude Centrum fungovat? Co bychom
rády uskutečnily?
·
Jak vidí čtenářskou pregramotnost
učitelé prvních ročníků ZŠ a učitelé MŠ?
·
Jak by mělo být dítě připraveno do
1. třídy z hlediska čtenářské pregramotnosti?
|
|
20.2.2017
|
,,ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOST S OHLEDEM NA
ČTENÁŘSKOU PREGRAMOTNOST“
Program:
·
Přednáška experta
·
Diskuse
|
Mgr. Milena
Klimešová – speciální pedagog
|
28.3.2017
|
,,KNIHA,
JAKO PŘEDLOHA PRO PRÁCI S POHÁDKOU V MŠ, S OHLEDEM NA ČTENÁŘSKOU
PREGRAMOTNOST“
Na setkání,
prosím, přineste knihu obsahující pohádku ,,Kohoutek s slepička“.
Uvítáme i další materiály k uvedené pohádce pro vzájemnou inspiraci.
Program:
- Úvod a shrnutí únorového setkání
- Předání nových informací ze setkání vedoucích center
a ČŠI na PF JU v Č. Budějovicích
- Ukázka knih, rozhovor nad přinesenými knihami, vzájemná
inspirace
- Práce s konkrétní pohádkou: ,,Kohoutek a slepička“,
příklady práce v MŠ s ohledem na čtenářskou pregramotnost
- PC prezentace
|
|
19.4.2017 | ,,PRÁCE S
POHÁDKOU s ohledem na dovednostní i postojové cíle
čtenářské pregramotnosti“ (aneb O kohoutkovi a
slepičce podruhé), volné pokračování březnového setkání,
ale absolvování 1. části vůbec není podmínkou! Těšíme se
i na nové účastníky.
Program:
· Úvod a
shrnutí březnového setkání
· Práce s
konkrétní pohádkou: Kohoutek a slepička", nabídka
činností s ohledem na čtenářskou pregramotnost + PC
prezentace
-
Společná
diskuze nad růžnými formami práce s
příběhy a příběhy s
pohádkami, výměna zkušeností a
námětů pro jaro, doporučení
oblíbených titulů z oblasti
dětské literatury. |
|
17.5.2017 | ,,VÝZNAM
PRSTOVÝCH ŘÍKANEK A RITUÁLŮ PRO ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ
PREGRAMOTNOSTI“
(Spojení textu a pohybu a jejich
využití ve výchovně vzdělávací práci)
Expert: Bc. Andrea Čížková – vedoucí
učitelka MŠ
Program:
- Úvod
a shrnutí dubnového setkání
- Krátký úvod
o významu využití prstových říkanek a rituálů ve výchovně
vzdělávací práci, praktické ukázky autorských prstových
říkanek a rituálů během celého školního roku.
- Společné
hledání smysluplného využití prstových říkanek a rituálů
pro rozvoj čtenářské pregramotnosti, popř. další ukázky
z Vašeho pedagogického repertoáru.
S sebou
si přineste dobrou náladu a ukázky jakýchkoliv
prstových říkanek
či rituálů, které využíváte ke své práci s dětmi a
máte chuť se o ně poděli s kolegyněmi. | Bc. Andrea Čížková,
Vedoucí učitelka MŠ
|
21.6.2017
| ,,Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina“ předgrafémová etapa
Program:
1) Úvod a shrnutí dubnového setkání
2) Obecné seznámení s charakteristikou metodiky
3) Ukázka tématu:
Slabiková struktura slova Seznámení s hláskařem Dělení slov na slabiky Představa krátké a dlouhé slabiky Zápis schémat slov s krátkými a dlouhými slabikami
Vhodné pro práci s předškoláky a dětmi s řečovými obtížemi
|
Mgr.
Milena Klimešová Bc.
Jiřina Marešová
|
13.9.2017 | Využití moderních pomůcek při práci
s dětmi v mateřské škole
aneb
,,Jak lze s dětmi pracovat
prostřednictvím 3boxu a robotické včely“
Program:
1) Úvod a shrnutí červnového setkání
2) Přiblížení
práce s moderními technologiemi
3) Názorná
ukázka práce s robotickou včelou
4) Názorná
ukázka práce s 3boxem
Vhodné pro práci s dětmi všech
věkových skupin.
|
|
11.10.2017
|
,,JAKÝM
ZPŮSOBEM ZAUJMOUT DĚTI V MŠ V OBLASTI
ČTENÁŘSKÉ
PREGRAMOTNOSTI“
aneb
,,Práce
s konkrétní pohádkou Kocour Modroočko - nabídka
metodických
činností a vlastní zkušeností z praxe“
Na
setkání si s sebou přineste ukázku jakékoliv knihy s ,,KOČIČÍ“
pohádkou,
se kterou máte dobré zkušenosti ze své praxe a
máte
chuť
se o ně podělit s kolegyněmi. Uvítáme
i další materiály vztahující se
k Vámi
zvolené knize pro vzájemnou inspiraci.
Program:
1) Úvod
a shrnutí setkání v CKP za měsíc září.
2) Přiblížení
témat, která se v CKP plánují do konce roku 2017.
3) Práce
s konkrétní pohádkou ,,Kocour Modroočko“, nabídka
činností s ohledem na čtenářskou
pregramotnost.
4) Společná
diskuze nad růžnými formami práce s pohádkou. Výměna
zkušeností.
|
Expert:
Bc.
Vendula Jiřinová
|
29.11.2017
|
,,JAKÝM
ZPŮSOBEM ZAUJMOUT DĚTI V MŠ V OBLASTI ČTENÁŘSKÉ
PREGRAMOTNOSTI
II.“
aneb
,,Jak
využít při práci s dětmi POHÁDKOVÝ KUFŘÍK“
/Práce
s konkrétní pohádkou PERNÍKOVÁ CHALOUPKA/
Program:
1) Úvod a
shrnutí setkání v CKP za měsíc říjen.
2) Seznámení s POHÁDKOVÝM KUFŘÍKEM.
3)
Jak s POHÁDKOVÝM KUFŘÍKEM pracovat, možnosti využití.
4) Práce s
konkrétní pohádkou ,,PERNÍKOVÁ CHALOUPKA“.
4) Společná
diskuze nad různými formami práce s pohádkou. Výměna zkušeností.
Na setkání si s
sebou přineste pohádku - Perníková chaloupka. Společně najdeme rozdílnosti
v pohádce. Uvítáme i další materiály, které se k této
pohádce vztahují.
|
Manažer
klíčové
aktivity:
Eva Svobodová
|
5.12.2017
|
,,JAK
MOTIVOVAT DĚTI V MŠ KE ČTENÍ
aneb
,,Desatero
dobrého předčítajícího“
Program:
1) Úvod
a shrnutí setkání v CKP za měsíc listopad
2) Přednáška – Jak
zkvalitnit čtení pedagoga dětem
3) Praktická cvičení
4)
Společná diskuze, výměna zkušeností
Na setkání si s
sebou přineste knihu, která Vás oslovila a se kterou již máte
při práci zkušenosti.
|
Expert:
Markéta
Světlíková
|
10.01.2018
|
,,ČTENÁŘSKÉ
STRATEGIE JAKO PODPORA POROZUMĚNÍ PŘEDČÍTANÉMU TEXTU U DĚTÍ
PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU“
aneb
,,Jak
pracovat s knihou“
Program:
1) Úvod a shrnutí setkání
v CKP za měsíc prosinec 2017.
2) Čtenářská
pregramotnost a její souvislosti s kritickým myšlením
3) Vztah
mezi čtenářskými dovednostmi a čtenářskými strategiemi.
4) Praktické osvojování
jednotlivých strategií u dětí předškolního
věku, objasnění strategie:
hledání souvislostí, vizualizace,
předvídání, usuzování,
shrnování a kladení otázek.
5) Společná diskuze, výměna
zkušeností
|
Expert:
Mgr. Eva Rybárová
|
14.2.2018
|
,,Říkadla
jako základ práce s příběhy v MŠ“
Program:
Program:
Úvod
a shrnutí lednového setkání
Nejznámější
lidová říkadla od Josefa Lady jako filmové pohádky pro děti
Jak
tvořit z říkadel příběhy (zákonitosti výstavby příběhu)
Praktická
cvičení v duchu tvořivé dramatiky
Možnosti
expozice příběhů v praxi, výměna zkušeností z praxe
Na
setkání si s sebou přineste knihy nebo leporela s říkadly
Josefa Lady.
|
Bc. Marie Bohuslavová
|
21.3.2018
|
,,Výběr vhodné poezie a prózy pro děti“
Program:
1. Úvod a shrnutí únorového setkání 2. První vzpomínky na setkání s knihou 3. Práce s básnickými texty 4. Básnické ikony 5. Vhodná x nevhodná literatura pro děti6. Nakladatelství dětské literatury
|
Bc. Marie Bohuslavová |
25.4.2018
|
,,Práce s příběhem Hildegarda Mullera: Tři medvědi“
Program:
1. Úvod a shrnutí březnového setkání 2. Prezentace ilustrací z knihy na interaktivní tabuli 3. Prožitkové učení, dramatická výchova a filosofování v praxi 4. Výměna zkušeností z praxe
Na setkání si s sebou přineste šátek.
|
Bc.
Marie Bohuslavová
Mgr.
Jana Hnojská
|
22.5.2018
|
Jak může vést příběh ke správnému psaní aneb ,,Jak dítě v raném věku vnímá písmo“
Program:
1. Úvod a shrnutí dubnového setkání 2. Cesta od obrázku k písmenům 3. Jak využívat „psaní“ v mateřské škole 4. Praktické ukázky a náměty na činnosti pro děti os 3 do 6 let 5. Výměna zkušeností z praxe
| Expert:Eva Rybárová
|
13.6.2018
|
,,Formy
dramatizace příběhů a pohádek v mateřské škole“
aneb
,,Pohádka
jako prostředek k prožitku“
PROGRAM: 1. Úvod a shrnutí květnového setkání 2. Práce s textem – písemné zpracování otázek 3. Pět vět vystihujících smysl textu 4. Rozpracování textu pro dramatickou výchovu 5. PC prezentace - praktická ukázka práce s dětmi od 3 do 6 let 6.Výměna zkušeností z praxe
|
Mgr.
Jana Hnojská
Bc.
Marie Bohuslavová
|
26.9.2018
|
Nabídka
současné literární tvorby pro děti v MŠ
aneb
,,Jak vybrat
vhodnou knihu pro přípravu tematických celků“
Program:
1.
Úvod a shrnutí školního roku 2017/2018 2. Ukázka nových
knih 3. Nápady na využití knihy v praxi 4. Výměna
zkušeností
|
Mgr. Jana Hnojská
Bc. Marie Bohuslavová
|
17.10.2018
|
,,PRÁCE
S PRANOSTIKAMI OD MARTINA DO VÁNOC“
Program:
1.
Úvod a shrnutí minulého setkání 2. Tvořivá dílna činností
a nápadů 3. Výměna zkušeností z praxe
|
Host:
manažerka
Hana Švejdová
|
14.11.2018 |
Pan Větvík (Julii Donaldson) – jak využít ilustrovaný příběh k tvorbě tematického celku
Program: 1. Úvod a shrnutí minulého setkání 2. Tvorba příběhu na základě obrázků 3. Cíle a výstupy tematického celku 4. Tvořivá a hravá dílna nápadů
|
Mgr.
Jana
Hnojská
Bc.
Marie
Bohuslavová
|
4.12.2018
| ,,Filosofování s dětmi, aneb jak vést s dětmi filosofující a přemýšlivý rozhovor při práci s příběhem“
Program: 1. Úvod a shrnutí minulého setkání 2. Jak mohou dospělí podporovat dětské přemýšlení 3. Pravidla pro přemýšlivé rozhovory 4. Užívání filosofických nástrojů při práci s příběhem
|
Expert:L.Muchová
|
16.1.2019
| Čtení není žádná věda
aneb…, ,Jak se děti v mateřské škole hravě stávají čtenáři.“
Expert: Eva Rybárová
Program:
- Úvod a shrnutí minulého setkání
- Různé možnosti podpory rozvoje čtenářství v předškolním věku
- Prožitkové čtení
- Dílna čtení
- Čtení s kostkami
- Výměna zkušeností z praxe
|
Expert:E.Rybárová
|