Příprava na ZŠ
PŘEDŠKOLÁČEK - ,,ŠIKULA“
Příprava dětí na školu probíhá pravidelně během celého týdne v dopoledních hodinách v rámci řízených činností, pod vedením třídních učitelek. Činnosti jsou motivovány tématem třídy a jsou prováděny hravou a zábavnou formou ve skupinách. Rovněž pracujeme s dětmi individuálně, podle náročnosti zadaných úkolů a potřeb dětí. Pro přípravu dětí na školu máme v naši MŠ školácký koutek.
Cílová skupina:
děti předškolního věku, děti s odkladem školní docházky
Dlouhodobé cíle:
intenzivní příprava a komplexní rozvoj všech klíčových kompetencí potřebných pro úspěšný vstup do prvních tříd základních škol
rozvíjet a upevňovat dobrou spolupráci s rodiči, kteří budou dohlížet na úkoly na doma
připravit postupně děti na povinnosti budoucího školáka
Záměr:
spolupráce děti, rodičů a MŠ
Využívat budeme: pracovní sešity, které byly zakoupeny všem předškolákům. Dále budeme čerpat úkoly a cvičení ke zdokonalování schopností a dovedností předškoláků z časopisu Předškolák, Předškoláček, Pastelka, Míša aj.. Dalším materiálem budou pro děti pracovní listy z knihy „Diagnostika dítěte předškolního věku“, Malovaná písanka „Učíme se s Koťaty“ a sešit Logopedie, který obsahuje listy pro nácvik výslovnosti. Využijeme při práci rovněž pracovní sešit s uvolňovacími cviky, kterými budeme podporovat grafomotorický vývoj. Jejich pomocí budeme s dětmi procvičovat jednotné psací prvky a spoje, uvolňovat kloub ramenní, loketní, zápěstní i prsty ruky. Při práci využijeme interaktivní tabuli a tablet s programy pro předškolní děti na rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti, na rozvoj zrakového a sluchového vnímání atd.
Zaměření aktivity
posilování poznávacích funkcí pro lepší schopnost číst, psát, počítat
koncentrace pozornosti
rozvoj fonematického sluchu
uvolňovací cviky, hrubá, jemná motorika a grafomotorická cvičení
paměťová cvičení, rozvoj logiky
vedení k samostatnosti i spolupráci s ostatními dětmi
Členění aktivity
uvítací rituál, komunikační kroužek, pohádka
gymnastika mluvidel, průpravná artikulační cvičení
rozšiřování slovní zásoby - pomocí vyprávění, her, říkadel, básniček, písniček a cvičení
cvičení na koncentraci pozornosti, na rozvoj zrakového vnímání, na rozvoj jemné motoriky ruky
opakování a závěrečný rituál
Aktivita PŘEDŠKOLÁČEK je zaměřená na smyslové vnímání, předmatematické činnosti, rozvoj řeči, soustředěnost, správné držení tužky, postavení ruky, uvolnění ruky, plynulost tahů apod. Snažíme se o rozvoj tří složek:
zrakové – rozlišování grafických útvarů
pohybové – provádění gest, jež ilustrují grafické znaky a mají být v souladu s rytmem
sluchové – vnímání rytmu písničky
Naším cílem je:
zdokonalit souhrn všech tří analyzátorů
zdokonalit a vyhradit lateralitu, orientaci v tělesném schématu a prostoru
zdokonalit prostorovou orientaci
využívat edukinestetické cvičení pro srovnání pravé a levé hemisféry
využívat pohybových činností
cvičit paměť, zvyšovat samostatnost, umět si udržet své věci v pořádku
Zaměřujeme se na rozvoj grafomotoriky, nápravu řeči, procvičování jednotlivých hlásek, rozvoj slovní zásoby, rozklad slov na slabiky, rozlišování hlásek na začátku a na konci slov, pohybovou zdatnost atd. Připravujeme děti na genetickou metodu čtení.
Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů pedagogem, zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů. Uplatňujeme laskavý přístup, vyhýbáme se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením a napomínání dítěte.
Hravou formou podněcujeme schopnosti, dovednosti a funkce důležité pro zvládání trivia (tj. pro budoucí čtení, psaní, počítání). Snažíme se v dětech probouzet zvídavost, pomáhat jim postupně si zvykat na cílenou práci, soustředit se na činnosti úkolového typu, pracovat a komunikovat v kolektivu, dodržovat pravidla atd.
Rozvíjíme oblasti:
jemné motoriky
zrakového vnímání – zrakové diferenciace, analýzy, syntézy, paměti
prostorové orientace, orientace v čase
matematické představy
řeči, myšlení
sluchového vnímání – sluchové diferenciace, analýzy, syntézy paměti
Motorika, grafomotorika
hrubá motorika /př. stoj, chůze, běh, skok, překročení, podlezení, přeskok, poskok/
jemná motorika /př. manipulace s předměty, stříhání, mačkání papíru, trhání papíru, vytrhávání papíru, modelování/
hmatové vnímání /př. rozpoznání věcí, materiálu, tvaru/
kresba /př. postava/
grafomotorika (svislá a vodorovná čára, kruh, spirála, vlnovka, šikmá čára, zuby, horní a spodní smyčka, horní a spodní oblouk)
motorika mluvidel
motorika očních pohybů
Zrakové vnímání, paměť
vnímání barev
figura a pozadí
zrakové rozlišování
část a celek
zraková paměť
Sluchové vnímání, paměť
naslouchání
sluchové rozlišování
sluchová paměť
vnímání rytmu
Řeč
foneticko-fonologická rovina (výslovnost, artikulační obratnost)
morfologicko-syntaktická rovina (mluvení ve větě, jednotný a množný čas, skloňování, tvoření souvětí, gramatické vyjádření)
lexikálně-sémantická rovina - pojmenování věcí na obrázku - odpovědi na otázky - reprodukování říkadla - protiklady /antonyma/ - př. velký x malý - slova podobného významu /synonyma/ - př. dům x domeček - slova stejného zvuku, ale různého významu /homonyma/ - řazení obrázků pod nadřazené pojmy /tulipán, sněženka = květiny/ - poslouchání, zapamatování, převyprávění pohádky - hádanky dějová posloupnost - co k sobě patří
pragmatická rovina - znalost svého jména, jména rodičů, sourozenců, kamarádů, navazování řečového kontaktu s dětmi při skupinové práci
Vnímání prostoru a prostorové představy
nahoře x dole
níže x víše
vpředu x vzadu
před x za x nad x pod x vedle x mezi
daleko x blízko
první x poslední
vpravo x vlevo
Vnímání času
dny v týdnu
měsíce
roční období
včera x dnes x zítra
ráno x dopoledne x poledne x odpoledne x večer
Matematické představy
porovnávání
malý x velký
hodně x málo
krátký x dlouhý
úzký x široký
nízký x vysoký
prázdný x plný
méně x více
menší x větší
kratší x delší
nižší x vyšší
méně x více x stejně
o jednu více x o jednu méně
třídění
podle druhu /př. hračky, jídlo/
podle barvy
podle velikosti
podle tvaru
co do skupiny nepatří
podle dvou kritérií /př. žluté kruhy/
podle tří kritérií /př. malé, žluté kruhy/
řazení
podle velikosti
podle barev
podle tvaru
množství
počet
tvary
kruh
čtverec
trojúhelník
obdélník
Rodičům:
,,Předškolák si může hrát, přitom ale měl by znát, jakou barvu věci mají, a jak tvary vypadají, vyjmenovat týden celý, od pondělí po neděli, seznámit se s číslicemi a s písmenky skoro všemi. Děti se to básničkami, budou učit spolu s vámi!“
Rozvoj jazykových schopností podle Elkonina - ,,Škola nanečisto“
Příprava dětí na školu probíhá rovněž v této aktivitě ELKONIN (1x týdně), po dobu jedné hodiny. Jde o deset týdnů jdoucích po sobě, kdy úzce spolupracují děti, rodiče, učitelky a speciální pedagog.
Děti se neučí pokusem a omylem, ani mechanicky, nazpaměť. Učí se chápat principy a pravidla, jak se z hlásek tvoří slova a jak se mluvená slova dají zapsat písmeny. Když si osvojí tato všeobecná pravidla, poté dokáží přečíst každé slovo. Přemosťujeme vývoj mluvené řeči a čtení/psaní a posilujeme porozumění slovům. Metoda tak rozvíjí myšlení a poznávací schopnosti dětí.
Dlouhodobé cíle:
intenzivní příprava pro úspěšný vstup do prvních tříd základních škol
rozvíjet a upevňovat dobrou spolupráci mezi dětmi, rodiči učitelkami a speciálním pedagogem
dohlížet na uložené úkoly v rámci hodiny
připravit postupně děti na povinnosti budoucího školáka
Záměr:
spolupráce dětí, rodičů, učitelek a speciálního pedagoga
Elkoninova metoda se odlišuje od běžných metod, které se používají ve vyučování čtení.
Její východiska a zvláštnosti:
Děti se nejdříve naučí mluvit, teprve poté číst. (čtení je vývojová nadstavba nad mluvenou řečí)
Čtení je ve věku okolo 6 let vývojovým úkolem. Dítě musí vyvinout úsilí, aby se naučilo číst. Motivované dítě se naučí číst snáze. Proto má být čtení úkolem, ale i zábavnou činností, hrou.
Celá metodika je zpracovaná přitažlivou formou příběhu. Jednotlivé lekce programu jsou koncipované jako výlety do krajiny hlásek a slov, kde vládne královna Grafie a kde se děti setkávají s různými pohádkovými bytostmi - jako je Mistr Slabika (dělí slova na slabiky), Mistr Délka (prodlužuje hlásky ve slovech), víla Hlásulka a další. Vše probíhá formou her a zábavných cvičení.