Příprava na ZŠ



Program pro děti předškolního věku a děti s OŠD pro úspěšný start v ZŠ

,,ROK SE SOVIČKOU ROZÁRKOU“

DOPLŇKOVÁ AKTIVITA PŘEDŠKOLÁČEK - ,,ŠIKULA“


Motto: „Co si ve školce zkusím, ve škole už umím.“

Příprava dětí na školu probíhá pravidelně během celého týdne v dopoledních hodinách - v rámci řízených činností, pod vedením třídních učitelek. Činnosti jsou motivovány tématem třídy a jsou prováděny hravou a zábavnou formou ve skupinách.

1x za 14 dní však mají předškoláci příležitost, sejít se s vrstevníky z celé MŠ a na opravdovou školu si zahrát.

Cílem této aktivity PŘEDŠKOLÁČEK je intenzivní příprava a komplexní rozvoj všech klíčových kompetencí potřebných pro úspěšný vstup do prvních tříd základních škol. Cílem je rovněž připravit postupně děti na povinnosti budoucího školáka, rozvíjet a upevňovat dobrou spolupráci s rodiči, kteří budou dohlížet na zavedené - ,,Úkoly na doma“.

Zaměření aktivity

  • posilování poznávacích funkcí pro lepší schopnost číst, psát, počítat

  • koncentrace pozornosti

  • rozvoj fonematického sluchu

  • uvolňovací cviky, hrubá, jemná motorika a grafomotorická cvičení

  • paměťová cvičení, rozvoj logiky

  • vedení k samostatnosti i spolupráci s ostatními dětmi

Členění aktivity

  • uvítací rituál, komunikační kroužek, pohádka

  • gymnastika mluvidel, průpravná artikulační cvičení

  • rozšiřování slovní zásoby - pomocí vyprávění, her, říkadel, básniček, písniček a cvičení

  • cvičení na koncentraci pozornosti, na rozvoj zrakového vnímání, na rozvoj jemné motoriky ruky

  • opakování a závěrečný rituál

Aktivita PŘEDŠKOLÁČEK je určena všem dětem předškolního věku a dětem s odkladem školní docházky. Pří této aktivitě se zaměřujeme na smyslové vnímání, předmatematické činnosti, rozvoj řeči, soustředěnost, správné držení tužky, postavení ruky, uvolnění ruky, plynulost tahů apod. Snažíme se o rozvoj tří složek:

  • zrakové – rozlišování grafických útvarů

  • pohybové – provádění gest, jež ilustrují grafické znaky a mají být v souladu s rytmem

  • sluchové – vnímání rytmu písničky


Naším cílem je:

  • zdokonalit souhrn všech tří analyzátorů

  • zdokonalit a vyhradit lateralitu, orientaci v tělesném schématu a prostoru

  • zdokonalit prostorovou orientaci

  • využívat edukinestetické cvičení pro srovnání pravé a levé hemisféry

  • využívat pohybových činností, neboť procvičení celkové koordinace pohybem podporuje řečový vývoj

  • cvičit paměť, zvyšovat samostatnost, umět si udržet své věci v pořádku

Zaměřujeme se na rozvoj grafomotoriky, nápravu řeči, procvičování jednotlivých hlásek, rozvoj slovní zásoby, rozklad slov na slabiky, rozlišování hlásek na začátku a na konci slov, pohybovou zdatnost atd. Připravujeme děti na genetickou metodu čtení.

Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů pedagogem, zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů. Uplatňujeme laskavý přístup, vyhýbáme se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením a napomínání dítěte.

Ústřední postavou naší aktivity PŘEDŠKOLÁČEK, bude po celý rok sovička Rozárka, která na své cestě za poznáním, nachází barevné pastelky. Bude nám pomáhat hravou formou podněcovat schopnosti, dovednosti a funkce důležité pro zvládání trivia (tj. pro budoucí čtení, psaní, počítání). Bude se snažit v dětech probouzet zvídavost, pomáhat jim postupně si zvykat na cílenou práci, soustředit se na činnosti úkolového typu, pracovat a komunikovat v kolektivu, dodržovat pravidla atd. Bude nám nápomocna rozvíjet oblasti:

  • jemné motoriky

  • zrakového vnímání – zrakové diferenciace, analýzy, syntézy, paměti

  • prostorové orientace, orientace v čase

  • matematické představy

  • řeči, myšlení

  • sluchového vnímání – sluchové diferenciace, analýzy, syntézy paměti

Využívat budeme: pracovní sešit, který byl zakoupen všem předškolákům. Dále budeme čerpat úkoly a cvičení ke zdokonalování schopností a dovedností předškoláků z časopisu Předškolák, Předškoláček, Pastelka, Míša aj.. Dalším materiálem budou pro děti pracovní listy z knihy „Diagnostika dítěte předškolního věku“, Malovaná písanka „Učíme se s Koťaty“ a sešit Logopedie, který obsahuje listy pro nácvik výslovnosti. Využijeme při práci rovněž pracovní sešit s uvolňovacími cviky, kterými budeme podporovat grafomotorický vývoj. Jejich pomocí budeme s dětmi procvičovat jednotné psací prvky a spoje, uvolňovat kloub ramenní, loketní, zápěstní i prsty ruky.

Motorika, grafomotorika

  • hrubá motorika /př. stoj, chůze, běh, skok, překročení, podlezení, přeskok, poskok/

  • jemná motorika /př. manipulace s předměty, stříhání, mačkání papíru, trhání papíru, vytrhávání papíru, modelování/

  • hmatové vnímání /př. rozpoznání věcí, materiálu, tvaru/

  • kresba /př. postava/

  • grafomotorika (svislá a vodorovná čára, kruh, spirála, vlnovka, šikmá čára, zuby, horní a spodní smyčka, horní a spodní oblouk)

  • motorika mluvidel

  • motorika očních pohybů



Zrakové vnímání, paměť

  • vnímání barev

  • figura a pozadí

  • zrakové rozlišování

  • část a celek

  • zraková paměť

Sluchové vnímání, paměť

  • naslouchání

  • sluchové rozlišování

  • sluchová paměť

  • vnímání rytmu

Řeč

  • foneticko-fonologická rovina (výslovnost, artikulační obratnost)

  • morfologicko-syntaktická rovina (mluvení ve větě, jednotný a množný čas, skloňování, tvoření souvětí, gramatické vyjádření)

  • lexikálně-sémantická rovina

    • pojmenování věcí na obrázku

    • odpovědi na otázky

    • reprodukování říkadla

    • protiklady /antonyma/ - př. velký x malý

    • slova podobného významu /synonyma/ - př. dům x domeček

    • slova stejného zvuku, ale různého významu /homonyma/

    • řazení obrázků pod nadřazené pojmy /tulipán, sněženka = květiny/

    • poslouchání, zapamatování, převyprávění pohádky

    • hádanky

    • dějová posloupnost

    • co k sobě patří

    • nesmysl na obrázku

  • pragmatická rovina

    • znalost svého jména, jména rodičů, sourozenců, kamarádů

    • navazování řečového kontaktu s dětmi při skupinové práci

Vnímání prostoru a prostorové představy

  • nahoře x dole

  • níže x víše

  • vpředu x vzadu

  • před x za x nad x pod x vedle x mezi

  • daleko x blízko

  • první x poslední

  • vpravo x vlevo

Vnímání času

  • dny v týdnu

  • měsíce

  • roční období

  • včera x dnes x zítra

  • ráno x dopoledne x poledne x odpoledne x večer

Matematické představy

  • porovnávání

    • malý x velký

    • hodně x málo

    • krátký x dlouhý

    • úzký x široký

    • nízký x vysoký

    • prázdný x plný

    • méně x více

    • menší x větší

    • kratší s delší

    • nižší x vyšší

    • méně x více x stejně

    • o jednu více x o jednu méně

  • třídění

    • podle druhu /př. hračky, jídlo/

    • podle barvy

    • podle velikosti

    • podle tvaru

    • co do skupiny nepatří

    • podle dvou kritérií /př. žluté kruhy/

    • podle tří kritérií /př. malé, žluté kruhy/

  • řazení

    • podle velikosti

    • podle barev

    • podle tvaru

  • množství

    • počet

  • tvary

    • kruh

    • čtverec

    • trojúhelník

    • obdélník


Rodičům:

,,Předškolák si může hrát, přitom ale měl by znát,
jakou barvu věci mají, a jak tvary vypadají,
vyjmenovat týden celý, od pondělí po neděli,
seznámit se s číslicemi a s písmenky skoro všemi.
Děti se to básničkami, budou učit spolu s vámi!“

 

© Mateřská škola Klatovy 2017 - všechna práva vyhrazena
Realizace: Písmomalířství Holý Klatovy & Jaroslav Stýblo TOPlist