Příprava na ZŠ

Doplňková aktivita


Školička Včelička


Motto: Naslouchej, prožívej, vyprávěj…

Příprava dětí na školu probíhá pravidelně, v rámci řízených činností v průběhu celého týdne pod vedením třídních učitelek. Činnosti jsou motivovány aktuálním tématem třídy a jsou prováděny hravou a zábavnou formou ve skupině dětí.

1x týdně, vždy v pondělí, mají předškoláci příležitost si na opravdovou školu zahrát.

Naším cílem je probudit v dětech chuť pracovat, učit se novým věcem, být pilný jako včelka. Aktivita je založena na systematické a cílené přípravě dětí na 1.třídu základní školy. Pracujeme s pracovními listy, didaktickými pomůckami.


Zaměříme se na:
1. Rozvoj zrakového vnímání, analýzy, syntézy a paměti
2. Rozvoj sluchového vnímání, rozvoj fonematického sluchu a paměti
3. Rozvoj řeči
4. Jemnou motoriku, grafomotoriku
5. Rozvoj předmatematických představ


Rozvoj zrakového vnímání, analýza, syntéza a paměť

  • - najít co do skupiny nepatří dle barev, velikosti
  • - vyhledávání stejných obrazců, odlišování rozdílného obrazce z řady stejných
  • - skládání tvaru dle předlohy
  • - určování barev a odstínů
  • -„Kimovy hry“

Rozvoj sluchového vnímání, rozvoj fonematického sluchu a paměti

  • - první hláska – na co začíná slovo, poslední hláska – na co končí slovo
  • - slovní fotbal,vymýšlení slov na hlásky
  • - rozlišování slov bez vizuálního podnětu - znělé a neznělé hlásky -sykavky (pes – pec, miska – micka,      noc-nos), změna délky (víla – vila, dráha – drahá, Míla – milá)
  • - rozlišování slov s vizuální podnětem - změna délky (lyže-líže,páni-paní), změna měkčení (nemá-němá, ty – ti)
  • - opakovaní více slov, asociace, zopakování rytmické struktury
  • - básničky, říkanky
Rozvoj řeči

  • - mluvení ve větě, jednotný a množný čas, skloňování, tvoření souvětí, gramatické vyjádření
  • - spontánní řečový projev dítěte s vizuálním podnětem
  • - řečový projev dítěte bez vizuálního podnětu (vymyslet či vyprávět pohádku, co jsem prožil/a)
  • - sestavování dějové posloupnosti a její popis
  • - odpovědi na otázky
  • - hádanky
  • - tvorba synonym, antonym, homonym
  • - znalost svého jména, jména rodičů, sourozenců, kamarádů
  • - navazování řečového kontaktu s dětmi při skupinové práci

Jemná motorika, grafomotorika

  • - manipulace s předměty
  • - stříhání, mačkání papíru, trhání papíru, vytrhávání papíru
  • - modelování
  • - svislá a vodorovná čára, šikmá čára
  • - kruh, spirála, vlnovka, zuby
  • - horní a spodní smyčka
  • - horní a spodní oblouk
  • - správný úchop psacího načiní
  • - uvolňovací cviky

Rozvoj předmatematických představ (prostorové a časové orientace)

  • - vnímání prostoru a prostorové představy (nahoře – dole, vpředu – vzadu, před – za – nad – pod – vedle – mezi, daleko – blízko, první – poslední, vpravo – vlevo)
  • - vnímání času (dny v týdnu, měsíce, roční období, včera – dnes – zítra, ráno – dopoledne – poledne – odpoledne- večer)
  • - porovnávání (malý – velký, krátký – dlouhý, hodně – málo, úzký – široký, nízký – vysoký, méně – více – stejně, o jednu více – o jednu méně, prázdný – plný…)
  • - třídění (podle druhu, barvy, velikosti, tvaru, co do skupiny patří – nepatří)
  • - řazení (podle velikosti, podle barev, podle tvaru)
  • - množství (počet)
  • - tvary (kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník)

Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů pedagogem, zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů. Uplatňujeme laskavý přístup, vyhýbáme se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením a napomínání dítěte.

 

© Mateřská škola Klatovy 2017 - všechna práva vyhrazena
Realizace: Písmomalířství Holý Klatovy & Jaroslav Stýblo TOPlist